In de afgelopen jaren hebben we een significante verschuiving gezien in de manier waarop zorg en ondersteuning worden verleend. De druk op ons zorgsysteem neemt toe en de vraag naar sociaal werk stijgt. Deze ontwikkelingen stellen welzijnsorganisaties voor nieuwe uitdagingen, waarbij sociaal werkers voor de taak staan om niet alleen de groeiende vraag naar ondersteuning te beheren, maar ook om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.
De complexiteit van hulpvragen neemt toe, mede door demografische veranderingen en een toename van kwetsbare groepen in onze samenleving. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en efficiënte werkprocessen.
Met een goed digitaal kanaal kan de welzijnsorganisatie meer mensen bereiken en nieuwe diensten aanbieden. De openingstijden worden verruimd naar 24/7, waarvan een deel voor offline-contacten. De “programmering” van het digitale kanaal is even dynamisch als de realiteit waarin de organisatie werkt. Er zullen dus steeds nieuwe soorten oplossingen worden ontwikkeld (domotica, serious gaming, kunstmatige intelligentie, enzovoort) waarbij doorlopend keuzes gemaakt moeten worden welke in het aanbod worden opgenomen. De digitale opmars in welzijnsland is dus onomkeerbaar. Afhankelijk van doelgroep en aard van de problematiek zal dit proces snel of sneller gaan. Niet voor niets komt de online-dienstverlening steeds nadrukkelijker naar voren in de opleidingen voor sociaal werker waardoor de bekendheid met de mogelijkheden ervan in de organisatie wordt verankerd.
Goede online-dienstverlening aan de voorkant stelt eisen aan de informatiehuishouding aan de achterkant. Met RegiCare is inmiddels jarenlang gewerkt aan een integrale informatiehuishouding rondom de primaire welzijnsprocessen. Dat betekent dat AdSysCo rondom de nieuwe digitale dienstverlening druk bezig is om de nieuwe datastromen in RegiCare te stroomlijnen. Om die reden is AdSysCo actief betrokken bij de kopgroep.
De kopgroep BEB (Blended, Effectmeting en Benchmark) is een samenwerkingsverband van vooruitstrevende welzijnsorganisaties om digitaal sociaal werk verder vorm te geven. Het doel is om digitaal sociaal werk, dat veel kansen biedt voor het sociaal domein, verder te ontwikkelen en daar ervaringen mee op te doen.
De implementatie van blended werken in de dagelijkse praktijk is een hele uitdaging. Dit blijkt uit een vijftal interviews met direct betrokken medewerkers van organisaties die al ervaring hebben met het implementeren van blended dienstverlening. Deze interviews hebben we gebundeld in een digitale brochure. U kunt de brochure hieronder opvragen.