ANWB AutoMaatje is voor veel vroegsenioren een betekenisvolle tijdsbesteding en voor deelnemers een gezellige vorm van mobiliteit op maat. Voor de gemeenten is het een concreet initiatief ter reductie van eenzaamheid. In steeds meer gemeenten stappen lokale initiatieven over op ANWB AutoMaatje. Na Barneveld volgden 130 andere gemeenten. Inmiddels zorgen zo’n 4.500 vrijwilligers in het hele land dat zo’n 40.000 mensen mobiel blijven en elke maand komen er meer bij. De 125 coördinatoren her en der in het land leren van elkaar, bijvoorbeeld in de scholing van vrijwilligers en de werving van deelnemers. Vanwege de landelijke bekendheid worden er steeds meer vrijwilligers en deelnemers gevonden, zo leert de praktijk inmiddels.
Deze zomer is de 1 miljoenste rit gereden en dat werd gisteren gevierd in Barneveld met hooggeplaatsten en vrijwilligers. Er werd mooi gesproken over hoe belangrijk dit initiatief is voor deelnemers en vrijwilligers. Gerard van den Berg, de oorspronkelijke initiatiefnemer bij de ANWB, herkende elke lofzang want dát was toen zijn bedoeling. Met dit initiatief zette hij met de ANWB een mooi voorbeeld neer van de deeleconomie. En er is nog veel ruimte dit concept op meer plekken in het land te implementeren.
Als trotse partner van ANWB AutoMaatje verzorgt AdSysCo de IT-component van AutoMaatje. Doordat iedereen in het hele land op dezelfde wijze registreert, zijn resultaten direct beschikbaar en kunnen overkoepelende analyses worden gemaakt van de impact die ANWB AutoMaatje heeft. En die impact is groot: in 10 jaar tijd heeft ANWB AutMaatje 1 miljoen mooie ontmoetingen gerealiseerd. Dát is de sociale impact van AutoMaatje.
Benieuwd naar de registratieondersteuning voor maatschappelijke vervoersoplossingen?