Les uit de Provence

De zomervakanties zijn inmiddels afgelopen en de lessen uit de zomer nemen we mee naar het najaar. Wat valt er te leren in de zonnige Provence?

Bij de kassa van de Intermarché ergens in de Provence rekent een keurige dame op leeftijd haar boodschappen af. Haar chequeboekje zit onder in haar tas, haar pen ligt nog thuis op tafel, haar bril moet eerst worden gepoetst en het invullen van al die gegevens wordt met de jaren moeilijker. Voor de lange rij wachtenden verstrijken zo zeven geduldige minuten voordat zij met haar boodschapjes in haar oude Deux Chevaux stapt. Onderwijl reken ik mijn boodschappen in vier snelle tellen met de pin af en daarna verdampt de lange rij geduldige mensen rap.  

Dit waargebeurde voorval uit de Provence laat zien dat de digitale wereld het leven in veel opzichten makkelijker maakt. De voorbeelden liggen voor het oprapen. Denk maar aan de uitgebreide digitale mogelijkheden om snel informatie te vinden, afspraken te maken, producten en diensten te bestellen of hulp te vragen. Monotoon repeterend werk dat voorheen vele minuten en de nodige ergernis vereiste, wordt nu ongemerkt in luttele tellen verwerkt. Maar de digitale wereld maakt het leven niet alleen efficiënter, het werkt ook verbindend. Zo zijn de webportalen van de supermarkt, de school, het ziekenhuis, de belastingdienst en de gemeente onmisbare communicatiekanalen geworden. 

Provence

Het sociaal werk heeft de digitale verbinding met inwoners ook ontdekt en haar eerste ervaringen opgedaan. De digitale mogelijkheden om inwoners van dienst te zijn, zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid met online instrumenten als Positieve Gezondheid, de Effectenmonitor, Gezonde Boel en webportalen. Bij inwoners kunnen dit soort tools breed ingezet worden als preventieve dienstverlening. Aan de achterkant van de organisatie zorgen deze instrumenten voor belangrijke efficiencyslagen waardoor tijd vrijkomt om meer mensen van dienst te zijn.  

Natuurlijk is sociaal werk vooral mensenwerk en blijft persoonlijk contact de kritische succesfactor. Zo wil de keurige Franse dame op leeftijd bijvoorbeeld graag een praatje maken met haar medereizigers van de Plusbus, met de vrijwilligers die haar zo goed helpen of met de welzijnscoach die leuke dingen organiseert. De juiste balans tussen persoonlijk contact en digitale tools en is dus cruciaal. De Franse dame gebruikt in de toekomst in de winkel misschien de pin, maar wél bij een echte caissière, want zo’n zelfscanapparaat praat niet terug. Een digitale wereld dus, maar wel één die in verbinding staat met haar inwoners.

Digitale verbinding
tijdens de AdSysCo Relatiedag

Het thema digitale verbinding staat ook centraal tijdens de AdSysCo Relatiedag op november. Hopelijk kun je erbij zijn!

Welzijn op Recept