Inzet van vrijwilligers bij Sint Jacob

Artikel Zorg+Welzijn
Efficiënter helpen: deze technologie geeft vrijwilligers meer tijd voor ouderen

Het welzijnswerk in de ouderenzorg ligt voor een belangrijk deel in handen van vrijwilligers. Wat betekent dat voor het beleid dat je als maatschappelijke organisatie voert? En hoe richt je dat met technologie slim in? Melanie IJzelenberg, Shanna Bakker en Marjet van der Huls delen namens zorgorganisatie Sint Jacob hun visie: ‘Welzijn is van ons allemaal.’

Software voor de welzijn en Zorg

Een paar helpende handen erbij is altijd fijn. Of het nou voor een uurtje bloemschikken op de vrijdagochtend is, iemand die op zondag bij de kerkdienst assisteert of zitting neemt in de cliëntenraad om de belangen van bewoners te vertegenwoordigen. ‘We hebben een mooie poule van vrijwilligers’, benadrukken Shanna Bakker en Marjet van der Huls. Zij zijn allebei als vrijwilligerscoördinator werkzaam bij Sint Jacob, een organisatie met zes woonzorgcentra in Haarlem en Heemstede. Daarnaast is er ook nog een revalidatiekliniek.

Voor de ouderen maken de vrijwilligers een wereld van verschil, weet Melanie IJzelenberg, manager van JacobActief, de tak binnen Sint Jacob die zich inzet voor het welzijn van de cliënten. ‘Er was laatst een oudere vrouw die graag de nieuwe supermarkt in haar oude woonwijk wilde bezoeken. Als een vrijwilliger dan met haar op stap gaat, geeft dat echt kleur aan de dag.’

Meer Nieuws

Software voor de welzijn en Zorg
Nieuws

Over de inzet van vrijwilligers bij Sint Jacob

Het welzijnswerk in de ouderenzorg ligt voor een belangrijk deel in handen van vrijwilligers. Wat betekent dat voor het beleid dat je als maatschappelijke organisatie voert? En hoe richt je dat met technologie slim in? Melanie IJzelenberg, Shanna Bakker en Marjet van der Huls delen namens zorgorganisatie Sint Jacob hun visie: ‘Welzijn is van ons allemaal.’

Lees verder »
Software voor de welzijn en Zorg
Nieuws

Blended ondersteuning in het sociaal domein

Er is steeds meer vraag naar maatschappelijke zorg, maar het aanbod is niet toereikend. Om het gat tussen vraag en aanbod zo goed mogelijk te dichten, kan online ondersteuning een uitkomst zijn. De online omgeving is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, ook niet in het sociaal werk. Linders en Brinkhuijsen doen inmiddels al vier jaar onderzoek naar de implementatie van blended ondersteuning. Wat zijn hun lessen?

Lees verder »
Software voor de welzijn en Zorg
Evenement

Geslaagde relatiemiddag AdSysCo 2024

Op donderdag 7 november organiseerden wij opnieuw de AdSysCo Relatiemiddag. We kwamen bij elkaar in de prachtige Villa Jongerius in Utrecht, dichtbij het Centraal Station. Met sprekers uit het veld en aan de hand van praktijkverhalen hebben we het thema Verbinding op een interactieve manier verkend. Ook was er uitgebreid de tijd om te netwerken.

Lees verder »